Att bekämpa terrorism kräver mer än fordonshinder

För att verkligen bekämpa terrorism krävs mer än att bara sätta ut fordonshinder! Det är oerhört viktigt att barn och ungdomar har GODA VUXNA FÖREBILDER. Personer att se upp till och som i hög grad bidrar till att forma den person man blir.

I JÖNKÖPINGS-POSTEN den 6 september 2017 berättas det om hur man på stadsbyggnadsförvaltningen vill skydda vissa områden Jönköping från terrordåd med fordon. Vad exakt framgår ej, men man kan anta att det rör sig om någon typ av fordonshinder. Detta är såklart väldigt välkommet, ingen tvekan om det.
 Men att verkligen bekämpa terrorism kräver mer än så.

Ingen människa föds ond, utan som ett oskrivet blad. Detta blad fylls med mängder av innehåll under en människas liv, och kanske allra mest under uppväxtåren. Det skapar grundläggande värderingar om för hur man blir som människa och hur man agerar gentemot omgivningen.

GODA VUXNA FÖREBILDER är oerhört viktigt att barn och ungdomar har, personer att se upp till och som i hög grad bidrar till att forma den person man blir. I brist på nära, goda förebilder är risken större att man att förebilden kommer med både kriminella och extremistiska förtecken.

Här har civilsamhället en mycket viktig roll att spela. I idrottsföreningen, i frikyrkan, listan kan göras lång. Här finns ett antal personer i barnens och ungdomars närhet som ofta är goda förebilder. Föreningslivet förenar bland annat människor över kulturella gränser och kan motverka att parallellsamhällen skapas. Känslan av att vara i utanförskap kan göra att man tappar tron på såväl samhället som de goda förebilder som faktiskt finns.
 När barn och ungdomar får en meningsfull och sysselsättande fritid, då gör man en aktiv insats som kan förebygga risken för terrorism på riktigt.

ATT KOMMUNEN fysiskt vill skydda vissa platser från terrorattacker är såklart bra. Men för att förebygga framtida terrorattacker räcker det inte med ett par järnfundament i backen. Man måste söka orsakerna till varför barn och ungdomar lockas av grupperingar som ägnar sig åt kriminalitet och våldsbejakande extremism.
Jobba för att det ska finnas bra vuxna förebilder, då kan terrorismen bekämpas på riktigt.

Albert Söderlind
Ordförande för Liberalerna i Jönköping

Annica Lind Nordberg
Vice ordförande för Liberalerna i Jönköping