Fler ska känna sig trygga i Jönköpings län

Att kunna ta en promenad var man vill, när man vill – det är också frihet. Eller att utan oro vänta på bussen en sen kväll, gå hem från krogen eller låta sitt barn gå ensam från kompisen. Det är något som borde vara självklart för alla som lever i vårt län, men så är det inte idag. Istället ökar människors otrygghet. Var tredje person byter ibland väg eller färdsätt av rädsla för brott. Och nästan var fjärde person – en stor ökning – tycker att otryggheten påverkar deras livskvalitet.

Människors frihet minskar av kriminalitet och bristande trygghet. Det kan vi inte acceptera. Vi måste kunna lita på att polisen kommer om det behövs. När resurserna saknas – både pengar och poliser – läggs det förebyggande arbetet åt sidan och synligheten som skapar trygghet prioriteras bort. Inte ens utredningar avseende våld i nära relation kan längre prioriteras. I Jönköpings län är läget mycket bekymmersamt eftersom många poliser har slutat eller är på väg att sluta, t o m polisområdeschefen.

Regeringen har misslyckats, under Anders Ygemans ansvar har vi nu färre poliser totalt sett och dessutom färre poliser i yttre tjänst. Det är fler som lämnar Polisen än som blir klara med sin polisutbildning. Regeringen har blundat för detta kompetenstapp trots att L återkommande lyft detta problem i riksdagen. De kriminella är vinnare på regeringens politik som lett till allt fler särskilt utsatta områden.

Liberalerna vill ha fler synliga poliser i hela landet, från dagens 20 000 till 25 000 poliser inom de närmaste 5–7 åren. Dessutom vill vi se ett lönelyft på ungefär 4 000 kronor per månad till poliser för att locka fler till yrket och för att fler ska stanna. Det är en rejäl förstärkning som är alldeles nödvändig, men det kommer att ta tid innan den ger resultat. Därför har vi också ett förslag för att öka tryggheten på gator och torg direkt.

I flera kommuner har man med gott resultat anlitat trygghetsvakter. Trygghetsvakternas uppgift är att vara synliga på platser och tider då otryggheten är som störst. I Landskrona har brottslighet och vandalisering minskat dramatiskt i de områden där trygghetsvakter är aktiva. I Jönköping har liberaler därför nyligen givit in en motion till kommunfullmäktige om att vi vill att det i vår kommun anställs trygghetsvakter i väntan på fler poliser, för att öka tryggheten och förebygga brottslighet.

På nationell nivå föreslår Liberalerna ett statsbidrag på 500 miljoner kronor, som skulle täcka hälften av kommunernas kostnader för trygghetsvakter. Med vårt förslag skulle 2000 trygghetsvakter kunna anställas och bidra till ett lugnare och säkrare Sverige. Om Liberalerna fick bestämma skulle Jönköpings län därmed kunna få sammanlagt 176 poliser och trygghetsvakter. Frihet är också att vara trygg där man bor. Den friheten måste försvaras, även i Jönköpings län och i Jönköpings kommun.

Roger Haddad, rättspolitisk talesperson (L)

Anna Mårtensson, ledande liberal i Jönköping (L)