EU är värt att försvara

Det finns bara en union för oss, och det är EU. Därför finns det bara en väg – framåt, tillsammans. En marche!

I söndags såg världen optimism vinna över pessimism. Öppen globalisering segrade över sluten nationalism. Liberalism över konservatism. Frankrikes nye president lovar att försvara Europa. När han på söndagskvällen mötte sina väljare vid Louvren i Paris var det till tonerna av EU:s officiella ”nationalsång”.

Emmanuel Macron talade om hoten mot det öppna samhället, friheten och pluralismen – kärnan i den europeiska unionen.

EU är värt att försvara.

För 67 år sedan hade de första stegen just tagits för vad som skulle komma att bli det mest effektiva fredsprojektet i historien.

Efter två världskrig var det människors längtan efter fred och frihet som var drivkraften i bildandet av den Europeiska unionen. Det har visat sig att just union, samarbete, mellan Europas länder var lösningen.

Macrons vinst över det vulgärnationalistiska Front National är en seger för alla liberaler. Vi kan se att stödet för europeiskt samarbete har ökat också på andra håll. Människor går inte på populisternas skrämselpropaganda.

I både Österrike och Nederländerna såg vi hur progressiva vann över nationalister. Men även om man kan glädjas betyder det inte att värderingsstriden är över. Tvärtom är det dags för alla oss som tror på Europa att kavla upp ärmarna.

Det är många som under de senaste åren varit besvikna på EU. Unionen har under de senaste åren genomgått sina kanske värsta kriser. Ekonomisk kris, flyktingkris, och säkerhetspolitik kris.

Många EU-medborgare är fortfarande efter en lång tids arbetslöshet utan jobb. På flera håll har förtroendet för EU nått bottennivåer.

Nu krävs att samarbetet utvecklas. EU måste bland annat leverera mer trygghet i medlemsländerna.

Efter ett antal terrorattacker i europeiska städer behövs mer samarbete över gränserna. Information som ett land har måste delas med andra, så att brottslingarna kan tas fast tidigare. Liberalerna vill som enda svenskt parti se ett europeiskt FBI, och en europeisk åklagarkammare.

Om kriminella nätverk inte bryr sig om nationsgränser, kan inte polisarbetet bara vara nationellt.

Arbetet som pågår med utvecklandet av en gemensam europeisk gränskontroll är ytterligare en viktig del i detta. För att nå resultat krävs aktivt alliansbyggande med gamla och nya likasinnade länder. Förhoppningsvis får Sverige i den socialliberala Macron nu en viktig allierad.

De kriser som unionen genomgår måste vändas till något konstruktivt. Därför måste den svenska regeringen ta ett större ansvar för utvecklingen.

Birgitta Ohlsson (L)
Utrikespolitisk talesperson

Anna Mårtensson (L)
Åklagare och rättspolitisk talesperson i Liberala kvinnor