Språkförskola för nyanlända barn

Vi liberaler anser att integrationen börjar redan i förskolan och att det är en möjlighet, rättighet och skyldighet att låta samtliga nyanlända barn lära sig svenska språket redan då. Liberalerna anser att språket är nyckeln till en lyckad integration. Alla barn i Sverige har rätt att lära sig svenska.

I samtliga kommuner i Jönköpings län, så väl som i övriga Sverige, har vi förmånen att varje år välkomna nya invånare, något som berikar och ger oss nya möjligheter. Det ställer också krav på oss och de som anländer.

Nya svenskar ska släppas in i samhället på riktigt. De ska lära sig språket, jobba och bli en del av ett Sverige som växer och utvecklas.

Liberalerna anser att språket är nyckeln till en lyckad integration. Alla barn i Sverige har rätt att lära sig svenska. Därför anser vi att alla nyanlända barn ska gå i förskola.

Barnen ska delta i förskoleverksamheten under minst 15 timmar i veckan. Språkförskolan sker i ordinarie förskoleverksamhet men varje vecka ska det finnas särskild svenskundervisning på plats.

Förskolan är bra för alla barns lärande och språkutveckling men för barn som kommer från hem där man inte pratar svenska blir förskolan avgörande för att dessa barn ska få den förberedelse de behöver för att klara av studierna när skolan börjar.

Precis som en utbyggd barnomsorg har varit avgörande för svenska kvinnors yrkesarbetande anser vi att en obligatorisk språkförskola kommer att påverka nyanlända kvinnors integration och sysselsättning positivt.

För många nyanlända kvinnor har integrationsprocessen avstannat under föräldraledigheten. Det måste vi ändra på. Sedan tidigare har vi föreslagit att kommuner ska åläggas att anordna kurser i svenska för föräldralediga, till exempel inom ramen för öppna förskolan.

Språk är makt och att lära sig svenska är i högsta grad en rättighetsfråga. Den som kan svenska kan klara sig själv, få ett jobb eller gå till läkaren på egen hand.

Kvinnornas integrering har ofta kommit skymundan i integrationsprocessen. Vi, Liberaler, vill lyfta fram kvinnornas betydelse i integrationen. Dessa kvinnor både kan och vill mycket. Det är dags att vi från samhällets sida ger dem det stöd de behöver för att skapa sig en egen plats i det svenska samhället.

Vi anser att kvinnorna är nyckeln till att integrera barnen och hela familjen. Forskning visar att barn till mammor som jobbar klarar sig bättre i skolan och har lättare att anpassa sig till det svenska samhället.

Gulan Avci (L) ordförande Liberala kvinnor
Angela Hafström (L) ordförande Liberala Kvinnor i Jönköpings län